حفره های دندان در کودکان قابل پیشگیری هستند
درست است که وجود حفره ها بسیار شایع هستند و به طور معمول در کودکان دیده میشوند ، اما مطمئناً این بدان معنا نیست که نمی توانید از بوجود آمدن آنها جلوگیری کنید.
 به طور مثال، استفاده از فلوراید یکی از روش هایی است که می تواند از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کند و یا سرعت روند اولیه پوسیدگی دندان را کند کند.
اما روش استفاده از آن چگونه است؟
 استفاده از فلوراید پس از بلع و مصرف غذا می تواند در تقویت دندان های در حال رشد نقش بسزایی داشته باشد. 
 فلوراید به دندان های در حال رشد منتقل می شود و به تقویت مینای دندان ( لایه محافظ روی دندان ) کمک می کند.
 بدیهی است که مینای دندانِ تقویت شده به وسیله فلوراید و دیگر مواد محافظت کننده ی دندان در برابر پوسیدگی دندان بسیار مقاوم تر است. 
بهتر است بدانید که فلوراید قادر به ترمیم حفره ها نیست و فقط میزان مقاومت دندان را در برابر پوسیدگی بیشتر میکند. 
 آب نبات و شکلات تنها دلیل ضعف و ایجاد حفره و پوسیدگی در سلامت دندان نیستند ! شکی نیست که خوردن شیرینی جات قطعاً می تواند منجر به ایجاد حفره و پوسیدگی دندان شود اما دقت کنید که این تنها دلیلی نیست. 
با نگاهی کلی ، میتوان گفت انواع مختلفی از مواد غذایی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. 
به ویژه ، میان وعده های نشاسته دار مانند کلوچه ، بیسکوییت یا نان می توانند احتمال ایجاد کرم خوردگی در دندان های کودک را افزایش میدهد که البته امری طبیعی است ؛
 چراکه ، پوسیدگی دندان توسط باکتری های اسید ساز که کربوهیدرات مصرف می کنند ایجاد می شود. به عبارت دیگر ، حفره ناشی از فعالیت میکروارگانیسم هایی است که از قندهای حاصل از تجزیه غذاهای نشاسته ایی تغذیه می کنند. خیلی مهم است که بعد از خوردن این غذاها ، کودک حتما به درستی مسواک بزند

دکتر مریم ابراهیمان
متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان

{this.GetOutputWriter().Write(File.ReadAllText(Server.MapPath("/tools/page/faf3.html")));}