معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان

اولین مراجعه به دندانپزشک اهمیت بسیاری زیادی دارد. اگر اضطراب و ترس داشته باشد اثرات آن تا پایان عمر باقی می ماند. به والدین توصیه می شود برای معاینات  دوره ای دندانپزشکی نکات زیر را توجه داشته باشند:

• دندانپزشک باید حوصله و وقت کافی برای کودک را داشته باشد و والدین به دندانپزشک اعتماد داشته باشید .
  • کودک مفهوم عفونت ، پوسیدگی و کشیدن را نمی داند و بیان چنین نکاتی برای کودک استرس زاست. کافی است به کودک گفته شود برای زیبا کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان و دندان او را ببیند.
  • به کودک قول جایزه برای مراجعه به دندانپزشکی ندهید زیرا برای کودک ایجاد ترس میکند.
  • اگر پدر و مادری اضطراب داشته باشند این اضطراب به کودک منتقل می شود.
  • از کودک بخواهید پس از بازگشت از دندانپزشکی، مطب را نقاشی کند و از کودک بخواهید مسواک و خمیر دندان را نقاشی کند.
  • به کودکان اجازه دهید با پای خود وارد مطب شود تا اعتماد به نفس کودک تقویت شود.
  • هردندانپزشک می داند چگونه با کودک رفتار کند و بیان شما باعث ناراحتی دندانپزشک و اضطراب کودک می شود.
  • در ارتباط با درمان و مسائل دندانپزشکی خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید.
  • مراحل درمان و نحوه درمان را به دندانپزشک بسپارید.
  • برای خردسالان حداقل سالی ۱ بار معاینه دندانپزشکی و در ۲-۳ سالگی مراجعه منظم به دندانپزشک الزامی است.

اهمیت انجام معاینه‌های دوره‌ای توسط دندانپزشک کودکان

بدون مراقبت‌های مناسب از دهان و دندان، دندان‌های کودک دچار پوسیدگی شدید و عوارض دهانی و درد می‌شود.
حفاظت و نگهداری دندان‌های شیری به اندازه دندان‌های دائمی مهم است. درد و عفونت در دندان های شیری شود، تاثیر مستقیمی بر بهداشت کودک دارد.
ممکن است کودک به علت درد دندان‌ها، از خوردن غذا خودداری کند یا بد هضم کند، این باعث دردهای شکمی و تضعیف رشد کودک میشود.

انواع درمان‌های دندانپزشکی کودکان

• آموزش بهداشت دهان و دندان کودکان.
  • پیشگیری و تمیز کردن و درمان فلوراید.
  • توصیه های تغذیه و رژیم غذاییمشاوره استفاده از پستانک و مکیدن انگشت شست
  • درمان اولیه و ارتودنسی
  • ترمیم دندان به دلیل پوسیدگی
  • تشخیص بیماری های دهانی مرتبط با دیابت، نقص مادرزادی قلبی، آسم و اختلال کمبود توجه بیش فعالی
  • مدیریت بیماری های پریودنتال اطفال
  • مراقبت از شکستگی، جابجایی و یا از بین بردن دندان ها

معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان و فلورایدتراپی

فلوراید تراپی یعنی کاربرد موضعی فلوراید بصورت منظم بر روی دندان‌های کودکان برای افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی است. در این روش ابتدا دندان‌ها را با برس و خمیر تمیز می‌کند و سپس فلوراید به صورت ژل روی دندان‌ها مالیده می‌شود. پس از آن کودک چند بار آب دهان خود را خالی کرده ولی دهان شسته نمیشود و تا نیم‌ساعت از خوردن و آشامیدن جلوگیری شود.
فلورایدتراپی در کلینیک از حدود ۲ سالگی شروع شود و تا ۳ سال بعد از رویش آسیای دوم دائمی ۳ تا ۶ ماه یکبار تمدید شود. همزمان با فلورایدتراپی، دندانپزشک دهان‌شویه‌های فلوراید را هم تجویز میکند.

معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان و فیشورسیلانت

پوسیدگی های دندانهای کودکان از دندانهای عقبی شروع و منجر به پوسیدگی وسیع خواهد شد. دندان‌های عقب پر از فرورفتگی و شیار است که محل مناسبی برای جمع شدن باکتری و میکروب و یا پلاک است.
فیشورسیلنت با ماده همرنگ و شل و چسب مانندی پر می شود و فرورفتگی ها روی دندان صاف و یکنواختی می شود و بهداشت دهانی را زیاد شده و از پوسیدگی دندانها جلوگیری می شود. فیشورسیلانت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان مناسب است.

روکش دندان‌های شیری

دندان‌های شیری به علت پوسیدگی وسیع نیاز به پالپ یا عصب‌کشی دارند، بهتر است بعد از درمان پالپ تاج دندان‌ را با روکش بازسازی شود.
این روکش‌ها به صورت فلزی موجود است و از شکستن دندان‌ جلوگیری می‌کنند.

معاینات دوره ای ارتودنسی کودکان

زمان مراجعه کودک به متخصص ارتودنسی در ۶ تا ۱۰ سالگی برای پیشگیری از اختلالات اسکلتی فکی دهانی است. معاینات دوره ای ارتودنسی در ۱۲ تا ۱۳ سالگی برای رفع اختلالات دندانی انجام شود. کودک با رویش اولین دندان دائمی آسیایی باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کند. معاینه دوره ای بمنظور بستن شیار دندان های آسیا بزرگ اول با فیشور سیلانت(شیار بند) برای جلوگیری از پوسیدگی زود این دندان انجام می شود.

حفظ سلامت دندان‌های کودکان

این نکات به حفظ سلامت دندان‌های کودک‌ کمک خواهد کرد:

• معاینه منظم دندان‌ها،‌پاک کردن دندان‌‌ها و درمان با فلوراید می‌تواند مشکلات دندان‌ها را حل میکنند.
  • با پاک کردن دهان کودک با یک پارچه یا گاز پانسمان مرطوب پس از شیر خوردن، از پوسیدگی دندان او جلوگیری کنید.
  • به کودکتان اجازه ندهید بیش از حد از سینه‌تان شیر بخورد زیرا دندان‌هایش دچار پوسیدگی می‌شود.
  • در کودکان بزرگتر استفاده از محافظ‌های دهانی از آسیب‌های احتمالی به دندان‌ها جلوگیری میکند.
  • اگر دندان کودک کنده شد، با آب بشویید و فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • درحدود ۵/۲ سالگی، دندانپزشک از فلوراید موضعی شروع میکند.
  • استفاده‌ طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها سبب تغییر رنگ دندان کودک میشود. والدین باید کودکان‌شان را به مسواک زدن تشویق کنند.
  • کودکان در سن ۲ تا ۳ سالگی می‌توانند مسواک بزنند.
  • تکنیک‌های پیشگیری مانند ترمیم و فیشور سیلنت مهم هستند، اما عملکرد دندانپزشک قسمتی از رعایت بهداشت دهان و دندان است. مراقبت در خانه بسیار مهمتر دارد. پدر و مادر بهترین معلم برای آموزش بهداشت دهان و دندان برای کودک‌شان هستند.

زمان شروع نگهداری از دندان‌های کودک

مراقبت دندانپزشکی قبل از ظاهر شدن اولین دندان‌ کودک شروع می‌شود. دندان‌ها در سه‌ ماهه دوم حاملگی شکل می‌گیرند. پاک کردن لثه‌ شیرخوار به‌خصوص پس از مصرف قطره‌ آهن موثر است.
خواباندن کودک با شیشه‌ شیر به دندان‌های او آسیب می‌رساند. تغییر رنگ از علائم پوسیدگی با شیشه شیر است.
از شش ماهگی نوشیدن با فنجان را شروع کنید، استفاده‌ دائم از شیشه به دندان‌های کودک آسیب می‌رساند.
والدین مستعد بیماری لثه یا پوسیدگی دندان، کودکشان هم در معرض خطر پوسیدگی خواهد بود. مسواک و نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی موثر است.

جلوگیری از تهوع حین معاینه دندانپزشکی

اگر هنگام درمان دچار حالت تهوع می شوید همیشه از بینی نفس بکشید. قبل از رفتن به مطب بینی خود را سرم فیزیولوژی تمیز کنید. با معده ی پر یا خالی دندانپزشکی نروید.
گاهی دندانپزشک با قرار دادن ژل یا اسپری بی حس کننده در قسمت کام شما را آرام تر میکند و تهوع کم میشود. نمک یا سرم فیزیولوژیک روی نوک زبانتان بریزید تا عق زدن و تهوع شما کمتر شود .
تمرکز و آرامش در کاهش تهوع موثر است. هنگام رفتن به دندانپزشکی با انگشت شست تان کف دست دیگر را فشار دهید تا تهوع شما کم شود.

درد تزریق های دندانپزشکی در کودکان

یکی از دغدغه‌های والدین نگرانی تزریق مواد بی حسی و درد آن برای کودک است. همیشه استرس تزریق بین کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود.
کودکانی که به دلیل ترس از دندانپزشکی، به دکتر مراجعه نکردند و دندان‌هایشان پوسیده تر میشود و ناگهان با درد و تورم روبه رو میشوند.
امروزه دندانپزشک کودکان با تکنیک‌های خاص ، ماده بی حسی را برای کودکان ٢ الی ١٢ سال تزریق میکنند.

اهمیت معاینات دوره ای منظم دندانپزشکی در کودکان

بررسی لق شدن دندان در کودکان

لق شدن دندان شیری و رویش دندان دائمی در کودکان، همزمان پیش نمی رود. دندانپزشک کودکان با معاینات گسترده اقدامات لازم را انجام میدهد.

بررسی فضای رویشی دندان های دائمی

دندان های دائمی فاقد فضای مناسب برای رویش هستند. با مراجعه به دندانپزشکی کودکان و عکسبرداری، اقدامات لازم برای فضای مناسب رویش دندان های دائمی انجام میشود.

کنترل رویش دندان های آسیای دائمی

دندان های آسیای دائمی بین ۶ تا ۷سالگی رویش می کنند.
بسیاری از والدین این دندان ها را، دندان های شیری کودکان محسوب می کنند.
حفره ی دهانی شامل ۲۰ دندان شیری می باشد. این باور نادرست است که دندان های دائمی بعد از افتادن دندان های شیری رویش می یابند.
توصیه می شود با مراجعه منظم به دندانپزشک و چکاپ های دوره ای دندانپزشکی، حفره دهانی-دندانی کودک مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی مشکلات فکی

اختلالات فکی در سنین پایین با راهکارهای ساده درمان میشود. اگر مشکلات فکی به آینده موکول شود، ممکن است جراحی ها برای درمان مشکلات فکی استفاده شود.

عادت های نامطلوب دهانی و دندانی

رفتارهایی مانند: مکیدن انگشت، شیشه شیر و پستانک تا سنین بالا، دندان قروچه سبب عوارض شدید فکی می شود.
اقدامات لازم برای ترک آن ، می تواند از بسیاری از ناهنجاری های فکی جلوگیری کند.

کاهش ترس کودکان

بسیاری از والدین زمانی که کودکشان دچار دندان درد شد، به دندانپزشکی مراجعه می کنند. در این صورت کودک دچار ترس میشود.
با چکاپ های دوره ای دندانپزشکی، کودکتان را با محیط دندانپزشکی آشنا کنید.

نکات اولین معاینه دهان و دندان کودکان

• از مایعات و غذا های حاوی مواد قندی کمتر استفاده شود
  • کودکتان مسواک بزند.
  • قبل از مراجعه با كودك خود صحبت کنید و تا حدی او را آماده دیدن دندانپزشک کنید .
  • توصیه می شود از دادن کافئین و شکر قبل از مراجعه اجتناب کنید.
  • برای رفتن به دندانپزشکی خوشحال باشید تا کودک رفتار بهتری داشته باشد .
  • برای آرامش کودک عروسک مورد علاقه ی او را همراهش بیاورید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

• بعد از ۱ سالگی استفاده از شیشه شیر را در شب به کودکتان ندهید.
  • از بیسکوئیت و شیرینی های دوری شود و از میوه تازه و سبزیجات استفاده کنید .
  • هلو ، هندوانه ، طالبی ، خربزه، کرفس و خیار برای کودکان مفید است .
  • استفاده ی بیش از اندازه از کربوهیدرات سبب پوسيدگي دندان ها می شود.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان میتواند از برخی مشکلات دندان در آینده جلوگیری میکند .

پیشگیری از افتادن زود هنگام دندان‌ کودکان

پوسیدگی دندانی بسیار شایع در کودکان هست. خدمات دندانپزشکی و معاینات دوره‌ای کودکان درجلوگیری از این عارضه کمک میکند.

توصیه‌های کلی برای مراقبت از دندان کودکان

راه مناسب برای مسواک زدن و پاکیزه نگه داشتن دندان‌های کودک.
از غذاهایی که حاوی قند و نشاسته زیاد هستند را در برنامه غذایی کودک کمتر قرار دهند.
چکاپ مداوم دندان بخش مهمی از مراقبت‌های پیشگیرانه بهداشتی است. در چکاپ دندان کودکان، ممکن است دندانپزشک استفاده از شیارپوش‌ دندان یا سیلانت (sealant) و فلورایدتراپی رابه‌کار بندد تا خطر پوسیدگی کاهش یابد.
چکاپ منظم دندان به حفظ سلامت دهان و دندان کودک کمک ‌می‌کند.

تعداد مراجعات کودک برای معاینات دوره ای دندانپزشکی

عوامل مختلفی مثل سن، سلامتی تعیین‌ کننده هستند.
در سنین ۶ماه تا ۱ سال اولین چکاپ دندانپزشکی کودک با رویش اولین دندان انجام‌ گیرد.
برنامه‌ریزی منظم چکاپ‌ با فواصل هر ۶ماه یک‌بار را برای کودکان مدرسه‌ای توصیه ‌می‌شود.

اقدامات لازم قبل از معاینات دوره ای دندانپزشکی

برای کمک به آماده ‌کردن کودک خود برای چکاپ دندانپزشکی اقدامات زیر را انجام‌دهید

• چکاپ دندانپزشکی کودک خود را پس از استراحت ‌کرده او تنظیم کنید.
  • هنگام صحبت با کودک خود در مورد چکاپ از درد یا صدمه ‌دیدن پرهیز ‌کنید.
  • چکاپ دندانپزشکی به سن کودک و نیازهای درمانی او بستگی دارد.
  • جهت انجام چکاپ، دندانپزشک فرزند را روی یک میز قرار‌ میدهد در آغوش شما تا نترسد.

در معاینات دوره ای دندانپزشکی کودکان چه آموزش هایی و چه کارهایی انجام میشود

• بررسی بهداشت دهان و سلامت دندان کودک
  • عادات خوردن و آشامیدن و خطر پوسیدگی دندان
  • تمیز ‌کردن جرم یا لکه‌های روی دندان کودک
  • روش‌های مناسب شستشوی دندان
  • بررسی میزان فلوراید رژیم غذایی و استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان
  • معاینه آفت روی زبان، داخل گونه و سقف دهان کودک
  • بررسی تاثیر مکیدن شست و پستانک بر سلامت دندان‌های کودک
  • عکس‌برداری اشعه ایکس از دندان‌ها
  • اعمال سیلانت(پوشش نازک و محافظ پلاستیکی) روی دندان‌های دائمی
  • اصلاح حفره یا نقص دندان
  • تجویز معالجات پیش ارتودنسی مانند گارد دهانی، یا بریس‌های ارتودنسی
  • در برخی موارد، دندانپزشک یک قالب دندانپزشکی را تجویز میکند.
    دندانپزشک از قالب‌گیری دندان و رادیوگرافی‌ برای ارزیابی فضای مناسب رویش دندان‌های دائمی کودک استفاده کند.

اقدامات بین هر معاینه دوره ای دندانپزشکی برای کودکان

حتماً بین مراجعات از دندان و لثه مراقبت کنید. همیشه می توانید با مسواک زدن و نخ دندان زدن به طور منظم از تشکیل پلاک و جرم دندان محافظت کنید.
دو بار در روز مسواک بزنید. ازخمیردندان فلوراید دار استفاده کنید. نخ بزنید. از دهانشویه استفاده کنید.

فاصله مراجعه برای معاینات دوره ای کودکان

کودک باید حداقل ۶ ماه یکبار منظم معاینه دندانپزشکی داشته باشید.

پرهیزات غذایی کودک قبل از معاینات دوره ای

کودک بهتر است که قبل از مراجعه از خوردن موادغذایی که حاوی ماهی و سیر و پیاز و مواد بو دار است اکیدا خودداری کند.

{this.GetOutputWriter().Write(File.ReadAllText(Server.MapPath("/tools/page/faf3.html")));}