فلوراید تراپی دندان کودکان

فلوراید تراپی دندان کودکان

فلوراید تراپی دندان کودکان – فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که باعث استحکام دندانها ، سلامت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنها می شود. مزایا، روش و هزینه فلورایدتراپی

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که باعث استحکام  مینای دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها می شود. فلوراید به حفظ سلامت مینای دندان کمک زیادی میکند.مینای دندان محکم ترین و سخت ترین ماده در بدن انسان است و لایه بیرونی سطح دندان های ما از جنس مینا میباشد.

فلوراید یک ماده طبیعی موجود در آب و بسیاری از مواد غذایی است که در پوسته زمین و کل طبیعت نیز وجود دارد. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان فلوراید به صورت منظم به سیستم آب شهری و خمیردندان‌ها اضافه می‌شود تا به این ترتیب بتوان از دندان‌های کودکان و افراد بزرگ‌سال به نحو مناسب در برابر پوسیدگی محافظت کرد.و این کار یعنی استفاده از آب آشامیدنی حاوی فلوراید پوسیدگی دندان را تا ۲۵% کاهش می ده

فلوراید دارای توانایی منحصر به فرد در تقویت مینای دندان است. هنگامی که فلوراید در معرض مینای دندان قرار گیرد، مینای دندان تقویت شده و مقاومت بیشتری در برابر حمله‌های اسیدی (پوسیدگی) پیدا می‌کند. فلوراید تراپی می‌تواند برای هر دوی دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی مفید باشد.

چرا کودکان نیاز به فلوراید دارند؟

فلوراید یک ماده معدنی مفید و سود آور برای تمام کودکان است، چون فعالیت های اسیدی در دهان کودک باعث پوسیدگی می شود و فلوراید از در مقابل این آسیب دیدگی ها از دندان ها مراقبت و مخافظت میکند.هنگامیکخ که کودکان موائ قندی مصرف میکنند باکتری هایی در داخل دهان فهال میشوند که نتیجه آن به وحود آمدن اسید های مصری است که سطح خارجی دندان که بسیار سخت و محکم این ( مینای دندان ) آسیب ببینید.

به این ترتیب به صورت منظم و روزانه، خود فرآیند بدن مواد معدنی مورد نیاز از طریق یک فرآیند طبیعی در بدن به نام کانی زدائی و بازیابی مواد کانی در اختیار مینای دندان قرار می‌گیرد.مواد معدنی مینای دندان توسط اسید های مضر خورده میشود ( کانی زدایی) و به همراه نوشیدن و خوردن وارد بدن میشود و دوباره طی فرآیند بازیابی ، بازیابی میشود و به مینای دندان باز میگردد و باعث استحکام و مقاومت دندان ها میشود.

پوسیدگی و کرم‌خوردگی دندان زمانی ایجاد می‌شود که بخش زیادی از مواد معدنی موجود در مینای دندان در فرآیند کانی زدائی از بین رفته و این مواد معدنی به مقدار کافی از طریق فرآیند بازیابی مواد کانی در اختیار دندان قرار نگیرند.


آیا فلورایدتراپی برای همه کودکان ضروری است؟

بله، کاربرد موضعی فلوراید در مطب دندان‌پزشکی برای تمامی کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌شود چون حتی اگر دندان پوسیهده ای هم نداشته باشند، فلوراید موضعی که در فلورایدتراپی در مطب دندانپزشک متخصص کودکان انجام میگیرد به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش مقدار فلوراید مینای دندان تازه رویش یافته و افزایش مقاومت این دندان‌ها در برابر پوسیدگی توصیه می‌شود.

انواع روش‌های فلوراید تراپی و دریافت فلوراید

از ویژگی های ماده معدنی فلوراید  این است که اکر در دهان وارد شود به طور مستقیم بر روی مینای دندان اثر می گذلرد و جذب میشود.
روش‌های مختلف تامین فلوراید مورد نیاز برای دندان‌ها به شرح زیر هستند :

استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید برای کودکان

کودکانی که بیشتر از ۶ سال دارند میتوانند از دهانشویه های دارای فلوراید استفاده کنند تا مشکل پوسیدگی شدید دندانهایشان برطرف و کنترل شود و از پوسیدگی های احتمالی آینده جلوگیری شود.این دهانشویه های حاوی فلوراید را میتوان به راحتی و بدون نیاز به نسخه دندانپزشک از داروخانه تهیه کرد.علاوه بر این اگر دندانپزشک صلاح بداند اقدام به تجویز ژل ها و دهانشویه های میکند که حاوی مقدار بیشتری فلوراید است و میزان فلوراید بیشتری در اختیار مینای دندان میدهد.

مکمل فلوراید برای کودکان

این مکمل های حاوی فلوراید هستند و هم به صورت قرص و هم به صورت مایع در بازار هستند و با توجه به سن افراد و میزان نیاز آنها به فلوراید ( میزان و شدت پوسیدگی دندان ها ) تجویز میشوند. این مکمل‌های حاوی فلوراید توسط دندان‌پزشک متخصص کودکان برای فلوراید تراپی کودکان گروه سنی ۶ تا ۱۶ سال که به هرعلت نیاز به فلوراید تراپی دندان دارند توصیه و تجویز میشود.

فلوراید تراپی کودکان در مطب

فلوراید درمانی یا فلوراید تراپی کودکان در کلینیک و یا مطب های دندانپزشکی باید به صورت دوره ای و منظم در کنار معاینات دوره ای بر روی دندان های کودکان و اطفال انجام شود که معمولا دوره درمان آن هر ۶ ماه یکبار است.

گاهی اوقات کودک در معرض خطر بالای ایجاد پوسیدگی دندان هست و حتی منابع آب شهری هم حاوی فلوراید هستند اما بار هم کودکان نیاز به دریافت فلوراید بیشتری دارند ، در این حالت فلورایدتراپی کودکان در مطب دندانپزشک متخصص به همراه استفاده از مکمل های حاوی فلوراید میتواند نیاز کودکان را به طور کامل تامین کند و آنها در مقابل پوسیدگی محافظت بسیار بیشتری پیدا کنند.

آیا فلوراید تراپی فقط مخصوص کودکان است؟

در جواب این سوال باید بگوییم خیر ، بسیاری از افراد بزرگسال هم نیاز به فلوراید تراپی دارند .این افراد دچار پوسیدگی های شدید هستند و یا اینکه قرار میگیرند. افراد بزرگسالی که شیمی  درمانی انحام میدهند یا خشکی دهان دارند و یا به هر علتی تهوع زیاد دارند.

برای این افراد توصیه می شود  که از ظبق نظر دندانپزشک از مکمل های موضعی فلوراید چه به صورت خمیر دندان با میزان بافلوراید بالا و یا  دهانشویه یا حتی فلوراید تراپی منظم با وارنیش فلوراید استفاده کنند تا پوسیدگی هاییشان ترمیم شده و دندانهایشان در مقابل پوسیدگی های آتی مقاوم شود.

توجه داشته باشید اگر میخواهید در منزل فلوراید درمانی انجام دهید، حتما باید با مشورت با دندانپزشک و رعایت اصول صحیح استفاده از فلوراید باشد.


انواع مختلف فلوراید تراپی کدامند ؟

ژل فلوراید

دندانپزشک گارد یا محافظ دهان که ساختار واندازه آن شبیه به فک کودک است  را با ژل فلوراید پر می‌کند. این ژل ها معمولا طعم دار هستند که برای کودکان لذتبخش باشد و به راحتی آن را در دهان خود تحمل کنند. حدودا ۱۹ دقیقه زمان لازم است تا ژل فلوراید بر روی دندان ها سفت شود و بعد از آن دندانپزشک گارد را از دهان بیمار خارج میکند.

فوم فلوراید

روش دیگری که بعضی از دندانپزشکان برای فلوراید درمانی استفاده میکنند فوم فلوراید است که مستقیما روی دندان زده میشود..

وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید، فلوراید با غلظت بالا است که رنگ آن طلایی رنگ است و حالت ژل دارد و بر روی سطح دندان زده میشود.

فلوراید تراپی دندان کودکان با وارنیش فلوراید

فلورایدتراپی با روش وارنیش فلوراید بسیار ساده است.  در این روش دندانپزشک ابتدا رطوبت و خیسی اضافه دندان ها  را میگیرد و دندان ها را خشک میکند و بسته به تشخیص خود و دندانهای بیمار مقداری از وارنیش فلوراید را با استفاده از وسیله ای شبیه مسواک بر روی دندان ها میزند. میزان وارنیش مصرفی بسته به صلاحدید دندانپزشک بین تیم نیلی لیتر تا یک میلی لیتر میتواند باشد. وارنیش  بعد از اینکه روی دندان ها مالیده میشود سریعا سفت میشود.

ماندگاری وارنیش فلوراید روی دندان

وارنیش فلوراید بعد از اینکه روی دندان مالیده میشود دندان می‌چسبد و اضافی آن را می‌توان ۴ تا ۶ ساعت پس از درمان با مسواک زدن و ننخ دندان کشیدن پاک کرد.

فواید و مزایای فلوراید درمانی کودکان چیست؟

به بدن کمک می کند موادی مانند کلسیم و فسفات را بهتر استفاده کند. دندانها این مواد معدنی را می توانند دوباره جذب کنند و ضعفهای ایجاد شده در مینا را ترمیم نمایند.فلوراید وارد ساختار دندانها می شود و مینا را تقویت می کند. در نتیجه دندان در مقابل باکتریها کمتر آسیب پذیر می شود.

فلوراید فرایند ایجاد پوسیدگی دندان را کند کرده و یا حتی خنثی می کند.با جلوگیری از رشد باکتریها، از عفونت لثه نیز پیشگیری می شود و احتمال دندان درد و از دست دادن زود هنگام دندان کمتر می شود.

قبل از فلوراید تراپی کودکان چکار باید بکنیم؟

کودکان قبل از جلسه فلورایدتراپی باید به اندازه کافی آب بنوشند و غذا بخورند چون بعد از اینکه فلورایدتراپی برای آنها انجام شد نباید تا پند ساعت بعد مایعات یا غذا بخورند.
هر چند متخصص دندانپزشک کودکان  قبل از انجام فلورایدتراپی اقدام به تمیز کردن و عاری کردن دندان های کودک از هرگونه کثیفی ، جرم و پلاک میکند اما بهتر است کودک با کمک والدین قبل از مراجعه به مطب دندانهای خود را مسواک کند.

بعد از فلوراید تراپی کودکان چکار باید بکنیم؟

چند ساعت بعد و یا در پایان همان روزی که فلوراید تراپی انجام شد ،کودک اصلا نباید غذاهایی که بافت سفت دارند بخورد و باید از غذاهایی استفاده کند که نرم هستند و ترجیحا نیازی به جویدن ندارند.
کودک مجاز است از فردای روز فلورایدتراپی مسواک بزند و نخ دندان بکشد.
کودک شما تا فردای روزی که درمان فلورایدتراپی انجام داده نباید از دهانشویه فلوراید و الکل استفاده نماید
والدین باید توجه داشته باشند که تغییر رنگ سطح دندان ،پس از وارنیش فلوراید تراپی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد و به پس از چند روز به رنگ اولیه خود باز می گردد.

وارنیش اضافی را می‌توانید با مسواک زدن و نخ کشیدن پاک کنید. دندان‌ها درخشندگی معمول خود را پس از مدتی بازمی‌یابند. برای پاک کردن وارنیش فلوراید اضافی کافی است فردای روز درمان دندان‌ها را محکم مسواک بزنید و نخ بکشید تا ظاهر و حس دندان‌ها مانند قبل از درمان بشود.

هزینه و قیمت فلوراید تراپی کودکان

در واقع هزینه فلوراید تراپی کودکان به نسبت خیلی کمتر از درمانهای ترمیمی ناشی از پوسیدگی دندان ها میباشد به دلیل اینکه هم بر روی پوسیدگی های فعلی دندان ها اثر گذاشته و روند آنها را کند و متوقف میکند و هم با تقویت و مستحکم کردن مینای دندان تا حد قابل توجهی از پوسیدگی های آتی جلوگیری میکند..


{this.GetOutputWriter().Write(File.ReadAllText(Server.MapPath("/tools/page/faf3.html")));}