ترس کودکان از دندانپزشکی و راه های مقابله با آن

چرا کودکان از دندان پزشکی می ترسند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که عوامل زیادی مثل اطلاعات منتقل شده از والدین و دوستان، تجربه تلخ و دردناک قبلی از درمان های دندان پزشکی، کم بودن سن کودک و عدم برخورد منطقی با مشکل هنگام درمان دندان پزشکی در همکاری نکردن کودک با دندان پزشک در این ترس فراگیر تاثیر دارند. زمانی که کودک خود را برای ملاقات با دندان پزشک آماده می کند، نباید از کلماتی مانند سوزن و صدای مته که کودک را می ترساند، استفاده شود. جایگزین کردن کلماتی مثل نیشگون گرفتن، آب خواب آور و قلقلک دادن دندان، برای کودکان قابل قبول تر هستند و از ترس آنها کم می کند.

در دندانپزشکی کودک خوش بینانه ترین حالت، رابطه سه ضلع دارد که شامل: پزشک، کودک و والدین می‌شود. در مواردی دیده شده است که این رابطه گسترش یافته و هنگام مراجعه پدر بزرگ، مادر بزرگ، خاله، دایی کودک هم حضور داشتند. در این حالت کودک به جای برقراری ارتباط با دندانپزشک با خانواده اش ارتباط برقرار می‌کند و برای فرار از دندانپزشک به آن‌ها پناه می برد.

راهکار های غلبه برترس کودک ازدندانپزشکی

در ادامه چند راهکار برای غلبه بر ترس کودک از دندانپزشکی به شما معرفی می کنیم:

  • کودک خود را از سنین پایین با محیط دندانپزشکی آشنا کنید . وقتی که فرزند شما از کودکی همراه شما به دندانپزشکی بیاید کم کم به آن عادت می کند و محیط دندانپزشکی برایش عجیب نیست .
  • کودک را هر سه ماه یک بار نزد دندانپزشک خود ببرید تا ارتباط مؤثری بین او و دندانپزشک برقرار شود و اگر مشکلی در بین دندان های کودک وجود دارد دندانپزشک با درمان های پیشگیرانه ساده آن را حل کند . اگراولین باری که کودک خود را نزد دندانپزشک می برید حالت اورژانسی مانند درد ، عفونت یا آبسه داشته باشددندانپزشک مجبور از درمان های ناخوشایند استفاده کند و کودک خاطره خوبی از اولین مراجعه به دندانپزشکی ندارد .
  • قبل از مراجعه به دندانپزشکی با کودک خود صحبت کنید و یک دید کلی از دندانپزشکی به او بدهید البته لازم نیست وارد جزئیات شوید . تا جایی که امکان دارد از دندانپزشک خواهش کنید اقدامات مهم مانند ترمیم دندان ، فیشورسیلانت دندان را در جلسه اول انجام ندهد تا خاطره بدی از دندانپزشکی در ذهن او باقی نماند .هنگام صحبت با او از لغاتی مانند آمپول ، درد یا صدمه استفاده نکنید .
  • برخی والدین به اشتباه فرزند را نزد دندانپزشک خود می برند در صورتی که این کار اشتباه است و باید کودک را نزد متخصص متخصص دندانپزشک کودکان ببرید تا بتواند رفتار های فرزند شما را کنترل کند و استرس کمتری به او وارد شود .
  • حتی اگر کودک خود را نزد بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان یا هرجای دیگر هم ببرید باز هم احتمال نق زدن او وجود دارد بنابراین خودتان را برای ناآرامی های او آماده کنید .هرگز برخورد خشن و شدیدی با کودک خود نداشته باشید زیرا تمام زحماتی که برای فراهم کردن آرامش او کشیده اید از بین می رود .
  • برای این که کودک را برای رفتن به دندانپزشکی با خود همراه کنید هرگز به او وعده و رشوه ندهید . بعضی از والدین به اشتباه به فرزند خود می گویند اگر در دندانپزشکی آرام باشی برایت خوراکی یا اسباب بازی می خرم در صورتی که این کار اشتباه است زیرا هم باعث افزایش استرس و اضطراب کودک می شود و هم او را به فردی باج گیر تبدیل می کند .
  • به سؤالات کودکتان با آرامش پاسخ دهید .زمانی که کودک شما بزرگ شد،حتما اگاهی بیشتری نسبت به محیط دندانپزشکی پیدا می کند که در این شرایط می توانید به سوالات و ترس های او پاسخ دهید و مسائل را برایش شرح دهید.
  • اگر کودک حساسی دارید یا شرایطی برایتان پیش آمد که نتوانستید کودک را به کلینیک دندانپزشکی مخصوص کودکان ببرید ، حتما با پزشک صحبت کنید و از او بخواهید که در مهربان ترین حالت ممکن با کودک شما برخورد کند.

نقش دندان پزشک در ترس کودکان از دندان پزشکی

علاوه بر والدین دندانپزشک کودک تأثیر زیادی در ترس کودک از دندانپزشکی دارد. یک دندانپزشک خوب و حرفه ای باید بتواند با کودک به خوبی تعامل برقرار کند تا کودک با وی احساس صمیمیت کند. در جلسه اول دندانپزشک باید سعی کند با مهربانی و کلمات ساده با کودک شروع به صحبت کند تا ترس کودک از بین برود و احساس آشنایی به وی دست دهد. دندانپزشک هم چنین می‌تواند در حین کار بر روی دندان‌های کودک برای وی خاطره ای خنده دار تعریف کند تا حواس کودک پرت شود. تعریف از شهامت کودک نیز در کاهش ترس وی بسیار اثرگذار است.


{this.GetOutputWriter().Write(File.ReadAllText(Server.MapPath("/tools/page/faf3.html")));}